Észrevételek a Településfejlesztési Tervhez

Észrevételek a Településfejlesztési Tervhez

A 2022. október 25-én tartott Településfejlesztési Terv munkaközi agyagának bemutatója kapcsán a következő észrevételeket kívánom tenni képviselőként és egyben dunabogdányi lakosként:

Az első és legfontosabb, valamint örvendetes alapja a TFT-nek, hogy a település szerkezetét és jelenlegi besorolását NEM kívánja módosítani, oly értelemben, hogy a belterületi és ezáltal építési övezetbe történő besorolás nem bővül a külterületeink irányába. (Bányahídon túli rész, benzinkút mögött területek és Tahitótfalu felé eső részek a Bogonhát majorig bezárólag)

Itt jegyezném meg, hogy van a településnek egy nagyon értékes terülte melyről keveset esik szó, mégpedig a „Perlhake” területe, mely a Táncsics M. utca feletti részen húzódik el egészen a Puscho mosodáig. Ezek a telkek kiváló termőterületek (mezőgazdasági területek) voltak a közelmúltban is. Egy sajnálatos problémával, mégpedig, hogy egy igen komoly ipari tevékenység (ipari mosoda) zajlik a közvetlen közelében. A jogszabályok a véderdő kialakítását is megkövetelik, bár ebben előrelépést még nem tapasztaltunk és amennyiben és/ha a település stratégiáját nézzük akkor ezen tevékenységet kizárólag iparterületen engedhetné meg a településvezetés. A cégnek az iparterületi részen rendelkezésre áll egy új, modern épület a további mosodai tevékenységek végzésére. Sajnálatosan ezzel kapcsolatban nem tudunk semmit.

Stratégia célok:

  • a település, építési célból történő külterületeit nem szándékozza bővíteni a belterületbe csatolással.
  • a mindenfajta ipari- tevékenységet, vállalkozást az önkormányzat az iparterületre orientálja

Így, hogy ezt az iparterületi részt érintettem nagyvonalakban, innen indulnék felfelé a településünkön és kitérnék több a TFT-ben elhangzott akcióterületekre is.

Az iparterületünk bővítése, fejlesztése az Önkormányzat hatásköre, valamint stratégiai elhatározás kérdése. Konkrétan a Névtelen utca esetében, egy apró, de annál sürgetőbb fejlesztése lehetne az Önkormányzat részéről, a 11-es főútról becsatlakozó utca L alakban a hajórakodó felé vezető útig, a rendelkezésünkre álló mart aszfalttal való feltöltése, útpálya javítása, emulzió nélkül, így nem tervezésköteles. Természetesen azt is megvizsgálva, hogy az itt tevékenykedő cégek milyen formában járulnak hozzá a helyi adózáshoz.

Stratégiai célok:

  • az estleges fejlesztések adott esetben közös érdeke az önkormányzatnak és vállalkozásoknak (megfelelő infrastruktúra + a vállalkozásoknak megfelelő környezet = több adó fizetése helyben)

Felfelé haladva az Árpád tér területét szintén nem javasolnám leaszfaltozásra és parkolóhelyek kialakítására. A Strand utcában a parkosítással szerencsére így is csökkentek a parkolóhelyek. Lehetséges, hogy az Árpád teret fogják hamarosan jóesetben használni parkolásra és remélhetőleg nem a település főútját és mellékutcáit. DE EZ SZIGORÚ SZABÁLYOZÁS ÉS BETARTATÁS KÍVÁN MAGA UTÁN! Mivel nincsen folyamatos, a parkolás szabályos meglétét ellenőrző helyi területfelügyelet, a SZERI (Szentendrei Rendészeti Igazgatóság) csak bizonyos időközönként tartózkodik és jár el a szabálysértések tekintetében, nyilván a nyári szezonban sűrűbben. Ezt helyi szinten kellene kezelni. Saját alkalmazotti státuszban, hozzá parkoló órákkal és sorompós fizetőzóna a Strand utcában, szezonálisan (ezzel kapcsolatban a Strand utcánál és a közterületi parkolásoknál kitérek)

Stratégiai célok:

  • parkolás az Árpádtéren parkolási zóna (parkolóóra) esetleg itt ingyenes megoldással
  • a Dunabogdány Vizisport Egyesület motorcsónakos, jacht kikötős tevékenységét ezen a részen oldja meg (sólyapálya kialakítására alkalmas terület lehet), ezen tevékenységet folytatni kívánok, itt könnyedén parkolhatnak, ezáltal tehermentesítve a Strand utcát
  • a Dunabogdányi Vízisport Egyesület a szabadstrand feletti területen kizárólag kajak, kenu elhelyezést és kölcsönzést, „vízinapközi”, gokart, stb. tevékenységet folytat, mely nem zavarja a fürdőzők pihenési és kikapcsolódási lehetőségét /a Kis Duna-ág szabadstrandi környezetéről a motoros vízijárművek (motorcsónak, jetski) kitiltása a strandolók védelme és pihenési lehetőségének érdekében

 

A pékség – Polgármesteri Hivatal- iskola- óvoda akcióterület tengelyt fontosnak tartom, ez tulajdonképpen a település centruma, motorja. Mindenképp fontos lenne (ez stratégiai lépés az önkormányzat részéről), a Posta és PH között lámpás gyalogátkelőhely. Ezzel a tengely kitolható a jelenleg üresen álló volt Zeneiskola épület irányába, mely intézményt újból ezen a helyen lehetne üzemeltetni. Igy felszabadítva osztálytermeket az iskola részére, valamint a lámpás gyalogátkelő hely ismét biztonságot jelentene az átkelés szempontjából a napjainkban megnövekedett forgalom mellett a gyalogosok, leginkábba a gyermekek/diákok számára.

Stratégiai célok:

  • a Zeneiskola visszahelyezése a Kossuth L. úti ingatlanba
  • lámpás gyalogátkelő kialakítása az egyik legforgalmasabb 11-es főutcai átkelőhelyen
  • a pékség érintésével a Dunapart felől is elérhessék a gyerekek a Zeneiskola épületét (itt szabadidőre alkalmas edzőpark, esetleg egy kis színpad a Duna felé a hangversenyek esetleges lebonyolítására)
  • a pékség és Árpádtér közötti partszakaszt tartsuk meg az érintetlen Dunapartnak (lásd Leányfalu, focipálya alatti terület) Az alsó Dunaparti rész felett, a rézsű tetején szépen megfér egy szolid szabadtéri kondipark, játszótér, padok

A tengelyhez kapcsolódó ellenkező irány, a pékségtől a strand felé lévő zöldterület, olyan mértékű fejlesztése indokolt csak mely a helyi és a kisebb látogatottság következtében komfortosabbá válhat. A vadkemping működése ebben a formában nem szerencsés mivel az alapvető higiénés feltételek sem adottak. (folyamatos problémák vannak a helyi lakosok elmondása alapján is az alapvető emberi szükségletek elvégzése kapcsán is sajnos, hogy csak egy példát említsek) A kempingezéssel kapcsolatban a Kemping tulajdonosával kellene az önkormányzatnak egyeztetéseket folytatnia, hogy miként lenne rentábilis az amúgyis igen nagy területtel rendelkező ingatlanon a kempingezési lehetőség megvalósítása, fejlesztése, kompromisszumos megoldások a tulajdonos és önkormányzat között.

Stratégiai célok:

  • a pékség melletti buszforduló kiváltásának tanulmányozása, szakma meghívása, közös lehetőségek megvitatása, kompromisszumok, egyeztetések (VOLÁNBUSZ)
  • a régi hajóállomás estleges menetrendszerinti újraindítása, ehhez kapcsolódó egyeztetések, hatástanulmányok (MAHART)
  • működőképes napelemes lámpák elhelyezése a sétányon
  • közterületi ping pong asztal, teqball asztal, homokos futballpálya felújítása, a fák alatt a röplabdapálya újbóli kialakítása
  • egy a Leányfalun működő, vadkacsa, hattyú etető placc kialakítása

A szabadstrand területén minimális mértékű, kisebb fejlesztések kialakítása. A Dunaparti új zöldterület kialakítás (Szúnyog Büfé mellett) csökkentette a parkolóhelyek számát, így várhatóan még nagyobb problémák fognak felmerülni a mellékutcákon, a már igy is kaotikusnak mondható részein. Kizárólag az irányított parkoltatás és legalább szezonális szinten helyben lévő közterületfelügyelet szükséges. A Strand utca legnagyobb problémája, hogy beszűkül az utca eleje és ennek ellenére, mégis konkrétan a 11-es út kereszteződéséig parkolnak az autók, így megnehezítve az utcába való ki- és bekanyarodást egyaránt. Ebbe az utcába mindenképp sürgős és elengedhetetlen egy automata sorompós rendszer. Nyilván van fenntartási költsége, de a parkolódíjakból szerintem még a helyi közterület felügyeletet is ki lehetne gazdálkodni. Itt jegyezném meg a mezőőr fontosságát is mely településünkön igen régóta már nem működik!!! Ez sajnos meglátszik a Bánya mögötti Sajgó kapu felé vezető út környezetében is.

Stratégiai célok:

  • szabadstrand minimális fejlesztése: kerékpár tároló, pihenők kialakítása az árnyékos lombok alatt/igényes, modern BIZTONSÁGOS!!! játszótér
  • Strand utca, a Forgó Étteremnél automata sorompóval ellátott fizetős övezet
  • kajak, kenu kölcsönző, tároló, gokart bérlés, sup túra központ a mostani Dunabogdányi Vizisport Egyesület területén kizárólag (a motoros vízijárműveknek az Árpádtér magasságában legyen lehetőségük kikötni)

A felső öbölrész a Naplemete paddal szépen mutatja azt a közel érintetlen Dunaparti szakaszt melynél többet egy igazi lokálpatrióta nem is kívánhat magának. A táj és a környezet harmóniája, amilyennek a Dunaparti részt látni szeretné leginkább az ember. Az elhaladó kerékpárút megléte mellett, ide egyéb fejlesztést nem javasolnék.

Feljebb haladva a vízbázisunk védelmében elkerülhetetlen megemlíteni az Eurovelo 6 kerékpároshíd kontra kútbezárások kérdését, mely kérdés talán jelenleg a település életében a legnagyobb visszhangot kellene, hogy kapja és folyamatos lakossági egyeztetések lennének elengedhetetlenek ebben a fajsúlyos ügyben.

Itt kérném, hogy a Natura 2000 besorolású területeink is nagyobb priortást és odafigyelést kapjanak, valamint következetesen járjon el minden esetben az önkormányzat ezen területen is!!! Legyen ez külterületen vagy akár közvetlen a Duna parthoz csatlakozó részeken!!!

Részemről, egy a Duna vonalában összekötött kerékpáros úthálózat megvalósítását örvendetesnek és logikusnak tartom, mégis azt gondolom, hogy egy ilyen léptékű fejlesztést és az utókorunk számára lerakni kívánt alapköveket a saját vízbázisunk bezárása árán nem tehetjük meg. Illetve ebben a felállásban nem. A hibrid tulajdonlás nem szerencsés semmilyen esetben, így a tulajdonunkat képező vízbázist vagy teljes egészében átadjuk vagy nem engedjük el a bezárásra váró kútjainkat sem. Az FVM által felajánlott fejlesztések természetesen településünknek egyedülálló lehetőséget biztosítanának, azt azonban még mi sem tudhatjuk, hogy hosszútávon milyen következményei lennének egy ilyen döntésnek…..

 

Dunabogdány, 2022. november 1.

 

Balogh Arnó

önkormányzati képviselő


Megosztás a Facebookon