Most készült el a település közlekedési jövőképét meghatározó tanulmány megalapozó része. Ha a Képviselőtestület megrendeli a következő szakaszt, akkor ebben az évben elkészülhet a javaslattételi rész is. De aligha valószínű, hogy megtudhatjuk a tutit arról, hogy hogyan férhet el a településünkön még 2-300 gépjármű. Reményeim szerint inkább a jelenlegi forgalmi terhelés csökkentésére kapunk javaslatokat.
De lássuk mire jutok, mint mezei képviselő, saját kútfőből.
Napjainkban a gépkocsi státusz-szimbólum, és egyben lustaságunk szimbóluma. Mint valami bálványnak, feláldozzuk a gépjárműveknek a településünket, környezetünket, közterületeinket, udvarainkat. Pedig a gépkocsit a helyén kell kezelnünk, hasznos segítőeszköz, de egyre inkább szükséges rossz. A jövő szükségszerűen arra mutat, hogy a gépkocsik számát csökkentsük, és a beruházásaink fókuszába az egyéb közlekedési lehetőségeket helyezzük. Ezt részben az útépítések irreális ára is indokolja (legújabban 40 millió Forintból 200 MÉTER út újul meg a település több mint 20 000 MÉTER belterületi útjából!!!).
Dunabogdány közlekedésszervezésében a gyalogos közlekedésnek kell elsőbbséget biztosítani. Ezt indokolja a település viszonylag kis mérete (a településközpont és az intézmények 1 km-en belül elérhetőek a falu jelentős részéről, ez 15 perc séta), a viszonylag szűk, nagy forgalom lebonyolítására alkalmatlan utak, és a parkolóhelyek hiánya.
Ahhoz, hogy a gyalogos közlekedésnek elsőbbséget biztosítsunk, gyalogos közlekedési tengelyeket kell kiépíteni, a jelenlegi járdák felújításával, illetve néhány új szakasz kiépítésével. A járdák tervezésénél minimumkövetelmény legyen, hogy babakocsival illetve kerekesszékkel gond nélkül használható legyen, illetve az úttesttől legyen határozottan elválasztva, így parkolni se lehessen rajta (jó példa az Iskola utca).
Amely szakaszokat mindenképpen ki kell építeni:
- Hajó utca – Petőfi utca – Hegyalja utca – Plébánia utca – Szent János tér
- Szent Donát utca
- József Attila utca
- Óvoda utcai bekötés az Óvoda főbejáratig: ezt az érthetetlenül elmaradt szakaszt minél előbb és mindentől függetlenül pótolni kell
- Táncsics Mihály utca végig
- Perc utca torkolata a Szent János tér – Hegy utca felé: ez szintén sürgősen kialakítandó
Ha ezek a gyűjtőjárdák kiépülnének, akkor jelentősen csökkenne a településen belül keletkező forgalom. Higgyük el, hogy a gyermekek sokkal szívesebben érkeznek sétálva, nyuszi-motorozva, bicajozva az iskolába vagy az oviba a haverokkal, mint anyu mögött a hátsó ülésen kucorogva, - feltéve, ha ezt biztonságos körülmények között tehetik.
Természetesen gondolni kell a település külső területein (Kutya-hegy, Kőkereszt-dűlő, Kossuth Lajos utca vége) élőkre is, számukra a település belső részén biztosítani kell a megfelelő mennyiségű parkolóhelyet, de ez már most is rendelkezésre áll, ha radikálisan lecsökken az 1 kilométeren belüli gépkocsi-használat, és végre mindenki a saját ingatlanját használná gépkocsi-tárolásra.